Ahad, 18 Oktober 2009

TINJAUAN LITERATUR

Tinjauan Literatur




2.1 Pengenalan


Bab ini menerangkan mengenai kajian yang telah dibuat terhadap sistem sedia ada serta sistem yang akan dibangunkan. Kajian literatur adalah bertujuan untuk mengumpulkan maklumat serta mengenal pasti masalah yang berlaku dalam mencari peluang agar dapat meningkatkan lagi produktiviti sistem yang telah dikaji (Whitten, 1994). Bab ini merupakan satu kaedah untuk mengenalpasti masalah dan kekurangan yang terdapat pada sistem sedia ada. Ini membolehkan pembangun sistem menambah serta memperbaiki kekurangan sistem semasa tersebut.



2.2 Sistem Penempahan dan Pengedaran Produk Koko

Sistem Pengurusan Tempahan Produk Koko yang akan dibangunkan ini adalah salah sebuah sistem di dalam kategori Sistem Pengurusan Maklumat. Menurut Suhaimi Ibrahim, et al.(1999), “ Sistem adalah satu set elemen yang dihubungkan bersama bagi memenuhi objektif yang sama. Subsistem adalah sebahagian daripada sistem yang besar. Konsep sistem bagi pengurusan sistem maklumat adalah mengoptimumkan output organisasi dengan menghubungkan subsistem melalui perantaraan pertukaran maklumat.” Sistem terdiri daripada koleksi komponen-komponen berkaitan yang bekerjasama untuk mencapai suatu objektif (Ian Sommerville, 2007).



2.2.1 Sistem

Menurut Carian Pusat Rujukan Persuratan Melayu Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia, sistem mempunyai maksud cara atau kaedah melakukan sesuatu; cara yang teratur untuk melakukan sesuatu; pendapat yang teratur dan tersusun baik-baik yang dijadikan pegangan.

Ciri sistem ini adalah antara muka yang mesra pengguna, mudah lentur, menyokong pelbagai gaya dan proses keputusan, untuk pelbagai peringkat pengurusan sama ada individu atau berkumpulan, berasaskan model untuk analisis, capaian data yang mudah dan pelbagai, menyokong penyelesaian masalah tidak berstruktur dan/atau separa berstruktur, meningkatkan keberkesanan dan menyokong fasa proses pembuatan keputusan. Sistem terdiri daripada koleksi komponen-komponen berkaitan yang bekerjasama untuk mencapai suatu objektif (Ian Sommerville, 2007).


2.2.2 Sistem Maklumat Pengurusan

Selain daripada itu, Sistem Maklumat Pengurusan adalah Sistem maklumat berasaskan komputer yang direka bentuk bagi membantu pembentukan dasar bagi semua lapisan pengurusan. Sistem maklumat ini menggabungkan manusia, perkakasan, perisian, jaringan komunikasi dan sumber data yang kemudiannya diproses menjadi maklumat kepada organisasi. Sistem ini dibina mengikut langkah-langkah seperti, Pertama, Menganalisis penggubalan keputusan iaitu mengenal pasti objektif sesuatu organisasi dan jenis keputusan yang dibuat bagi mencapai objektif tersebut. Kedua, Menganalisis maklumat yang diperlukan berbeza-beza tertakluk kepada keputusan yang dibuat. Ketiga, Pengumpulan keseluruhan keputusan dengan keperluan maklumat yang sama. Keempat, Merekabentuk sistem pemprosesan maklumat iaitu merupakan mekanik bagi sistem informasi dan Kelima Merekabentuk sistem kawalan iaitu sistem maklumat pengurusan berkemungkinan mengesahkan kekurangan dalam bahagian-bahagian tertentu.


2.2.3 Sistem Dalam Talian

Aplikasi web merupakan salah satu contoh sistem dalam talian di mana. ia merupakan sebuah aplikasi yang boleh diakses dengan menggunakan web melalui rangkaian seperti internet atau intranet. Aplikasi ini akan memberi maklum balas kepada pengguna pada masa yang sama. Dengan menggunakan sistem dalam talian, ia akan memudahkan pengguna untuk mengakses di mana sahaja mereka berada dan pada bila-bila masa selagi terdapat talian internet. Secara umumnya ia digunakan untuk melaksanakan jualan produk dalam talian, chatting, discussion board dan sebagainya.


2.2.4 Sistem Sedia ada

Sistem sedia ada yang digunakan adalah penempahan secara manual. Proses tempahan oleh cawangan-cawangan adalah menggunakan emel, telefon atau datang sendiri ke cawangan.


2.2.5 Sistem yang Akan Dibangunkan

Sistem Pengurusan Tempahan Produk Koko yang akan dibangunkan merangkumi satu sistem yang dapat memudahkan pihak cawangan dan pihak stokis untuk menjalankan perniagaan dua hala. Stokis dapat membuat tempahan produk koko seperti biskut koko, ”ice cream” koko dan serbuk koko hanya dengan melayari laman web syarikat.

Pihak pengurusan cawangan akan menerima tempahan secara atas talian menggunakan sistem yang telah dibangunkan. Kemudian, tempahan itu akan disimpan di dalam pangkalan data yang sistematik dan ini secara langsung dapat menjimatkan kos dan ruang mendokumentasi seperti kertas, fail, almari dan bilik.


2.3 Keperluan Perkakasan dan Perisian

Tinjauan tentang keperluan perkakasan, keperluan perisian dan bahasa pengaturcaraan juga adalah satu aktiviti yang amat penting bagi memastikan pembangun sistem dapat memahami dan menyediakan segala keperluan sebelum memulakan pembangunan sistem. Segala perisian juga mesti dipastikan telah disimpan di dalam komputer secara lengkap dan dapat berfungsi dengan baik supaya proses pembangunan sistem tidak tergendala.



2.3.1 Keperluan Perkakasan

Antara keperluan perkakasan yang minimum diperlukan untuk membangunkan sistem ini adalah seperti berikut:

Alatan Kapasiti
Control Processor Unit Pentium II – 600 MHz
RAM 512 MB
Cakera keras 60 GB


2.3.2 Keperluan Perisian

Antara keperluan perisian yang diperlukan untuk membangunkan sistem ini
adalah seperti berikut:

a) Macromedia Dreamweaver MX 2004
b) Pangkalan data XAMPP
c) Adobe Photoshop CS2


2.3.3 Bahasa pengaturcaraan

Bahasa pengaturcaraan yang digunakan untuk membangunkan sistem ini adalah
bahasa pengaturcaraan PHP.



2.4 Kajian Terhadap Sistem Setara:

Kajian terhadap sistem setara atau sistem yang telah sedia ada amat penting untuk membangunkan sebuah sistem. Ia adalah bertujuan sebagai rujukan dan panduan untuk membangunkan sistem ini. Selain itu, kajian sistem setara juga dapat membekalkan pembangun sistem dengan maklumat-maklumat berkaitan yang amat berguna semasa membangunkan sistem agar tidak berlaku kesilapan.


2.4.1 Sistem Pelangibooks.com

Sistem Pelangibooks.com (www.pelangibooks.com) merupakan salah satu sistem yang telah dikaji. Pelangibooks.com membolehkan pengguna membuat pemilihan sendiri ke atas buku-buku yang dipromosikan di dalam laman web tersebut. Pengguna turut diberi pilihan sama ada hendak membuat bayaran secara tunai ataupun melalui bank.

Aliran sistem Pelangibooks.com bermula dengan pendaftaran akaun pengguna. Antara maklumat yang diperlukan dalam akaun pengguna adalah seperti nama, emel, nombor telefon, alamat untuk penghantaran dan lain-lain. Setelah mempunyai akaun, barulah pengguna boleh membuat tempahan dan pembelian buku yang diingini. Buku yang telah ditempah kemudiannya akan dihantar kepada pembeli menerusi alamat dan maklumat yang telah diberikan semasa membuat tempahan.


2.4.2 Acmamall.com

Acmamall.com (http://www.acmamall.com/) merupakan sebuah laman web yang menjual produk-produk dari luar negara yang tidak didapati di kedai-kedai tempatan di Malaysia. Antara produk yang dijual adalah seperti buku, barangan kosmetik dan kecantikan serta hadiah. Untuk membuat tempahan buku, pengguna perlu membuat pendaftaran akaun pengguna. Konsep tempahan dan pembelian di Acmamall.com mempunyai persamaan dengan sistem Pelangibooks.com .

Pengguna yang belum mempunyai akaun perlu mendaftar untuk membuat pembelian. Maklumat yang diperlukan adalah seperti nama dan emel. Apabila ingin membuat tempahan, pengguna perlu menambah butiran maklumat seperti nombor kad kredit, alamat penghantaran dan juga maklumat barang yang ingin ditempah. Pembekal seterusnya akan memberi maklum balas kepada pengguna sama ada melalui telefon atau pun emel. Pembayaran ke atas pembelian boleh dibuat melalui kad kredit, cek dan melalui bank.



2.4.3 Perbandingan Sistem Dengan Sistem Yang Dicadangkan



Sistem Penempahan dan Pengedaran Produk Koko ada menyediakan borang tempahan dan modul borang ini tidak terdapat di dalam sistem pelangibooks.com dan acmamall.com. Modul pendaftaran, tidak terdapat di dalam sistem semasa. Modul log masuk akan diimplimentasikan di dalam sistem penempahan dan pengedaran produk koko. Bagi dua sistem setara dan sistem yang akan dibangunkan ini mempunyai grafik dan imej serta butang navigasi.



2.5 Ringkasan

Kajian literatur merupakan aspek penting bagi membangunkan sistem yang berkualiti. Bab ini dapat membantu dalam membuat perbandingan terhadap sistem sedia ada dengan sistem yang bakal dibangunkan. Perbandingan turut dibuat untuk mengenalpasti kelemahan dan kelebihan sistem agar penambahbaikan dapat dilaksanakan supaya sistem yang akan dibangunkan mencapai objektif dan menepati kehendak pengguna.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan